Bepaal zelf de emotie

Een gebeurtenis krijgt díe betekenis die jij er zelf aan geeft. Kies je  voor positieve of negatieve emoties. Emoties kunnen we sturen maar dat is zeker niet altijd eenvoudig. Vergroot je grip met een aantal technieken. 

1. Door welke bril kijk jij?

Eenzelfde situatie kan door de een als positief worden ervaren en door de ander als negatief. Door met verschillende brillen te kijken kun je jouw gevoel anders ‘kleuren’. Probeer het eens. Zet af en toe één van onderstaande brillen op:

De bril van een ander:

“Wat zou de andere persoon zeggen en doen in dit geval?”. Kijk eens hoe je partner of collega die soortgelijke zaken benadert en aanpakt. 

Langetermijnbril:

“Hoe kijk ik naar deze situatie over 6 maanden (of zelfs na twee uur)?” Vaak moeten we lachen, en denken we… “Heb ik me daar nu druk over gemaakt?”. 

2. Stop!

Iedereen piekert wel eens en is bang dat er iets akeligs zou kunnen gebeuren. Angst is slechts een gedachte, jouw gedachte over iets dat mogelijk kan gebeuren. Maar hoeveel helpt het je? Als je jezelf bewust bent van je gedachten, zeg dan ‘STOP!’ tegen jezelf.

Stel jezelf de vraag of het zinvol is dat jij jezelf hier NU druk over maakt. Vaak zal het antwoord ‘nee’ zijn. Zoek dan iets anders om mee aan de slag te gaan, afleiding helpt dan vaak. 

3. Lach!

Even lekker lachen ontspant de spieren. Ook je bloeddruk verbetert. Lachen en tegelijkertijd last hebben van gepieker kan niet. Want wie lacht, maakt via zijn hersenen ‘het gelukshormoon’ endorfine aan. Die zorgen voor een kalmerend en pijnstillend effect. Oftewel, lachen is een kalmeringsmiddel zonder bijwerking! 


>> Terug naar alle tips