Eet slim

Met de juiste voeding op de juiste momenten krijg je energie om te denken en te bewegen. Meer tips om slim te eten. 

1. Eet vaak

Om de hele dag door energiek te zijn en onze stofwisseling op gang te houden moeten we vaak eten. Dat houdt onze bloedsuikerspiegel stabiel en daarmee kunnen we het beste denken en bewegen. Hiervoor moet je minimaal 5 eetmomenten hebben: 3 maaltijden en 2 tussendoortjes.

Zorg dus dat je vanaf je ontbijt elke 2,5 uur een gezond eetmoment hebt (helaas... dat betekent liever geen snoep, koek en chips). 

2. Ontbijt als een keizer

Start je dag daarom met een voedzaam ontbijt. Dit is de belangrijkste maaltijd van de dag. Sluit de dag af met een gezonde, maar niet te zware avondmaaltijd. Ontbijt als een keizer, lunch als een koning, dineer als een zwerver, zegt men ook weleens. 

3. Niet te zoet

Veel suiker is slecht voor ons. Het verstoort onze gewenste stabiele bloedsuikerspiegel.

De verleiding voor zoet kan groot zijn omdat het snel energie geeft. Maar snelle energie is snel opgebrand. Eet daarom weinig zoet en wees voorzichtig met wit brood, witte rijst en gewone pasta. In deze voedingsmiddelen zitten namelijk veel snelle suikers. Kies voor volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta. 

4. Voorkom verleiding

We hebben een beperkte discipline om nee te zeggen tegen alle (ongezonde) lekkernijen die we zien. Hoe vaker je nee moet zeggen, hoe groter de kans dat je uiteindelijk toch voor de bijl gaat. Voorkom daarom verleidingen. Zet de snoeppot uit het zicht. Laat bij het avondeten de pannen in de keuken en ga niet met een hongergevoel boodschappen doen.   


>> Terug naar alle tips