Persoonlijk verhaal

'Elke dag gebeurt er wel iets anders'

Veel uitdaging en elke dag een andere invulling. Nu Margenna Apostel stage loopt in een klas voor licht verstandelijk beperkte jongeren met gedragsproblemen, is ze helemaal op haar plek. En wordt het haar die ene keer even te veel, dan danst ze de stress er gewoon uit.

Foto Margenna Apostel

‘Als dansliefhebber zag ik het helemaal voor me: dansles geven aan ouderen, of mensen met een verstandelijke beperking. Daarom koos ik voor de opleiding Maatschappelijke Zorg aan het roc Rijn IJssel, een combinatie van zorg en maatschappelijk werk. Ik heb al verschillende stages achter de rug. Zo heb ik gewerkt met ouderen, maar het wassen van mensen en katheders inbrengen paste niet bij mij. Nu, tijdens mijn derde schooljaar, loop ik stage bij Werkenrode School. Dit is precies wat ik wil.

Ik ondersteun de leerkracht die lesgeeft aan een klas licht verstandelijk beperkte jongeren met gedragsproblemen. Dit is een doelgroep die wel mijn interesse heeft. Ik vind het een uitdaging om juist die gedragsproblemen aan te pakken. Elke dag is anders, elke dag gebeurt er wel iets. Ik weet nu al dat mijn volgende opleiding Gedragswetenschap is op het hbo. Ik wil er alles over weten.

Kwetsbaar

De eerste weken vond ik het lastig om met deze jongeren om te gaan. Ze kunnen soms helemaal de weg kwijtraken en agressief worden. Als stagiaire voelde ik me dan kwetsbaar. De leerlingen maakten daar ook vervelende opmerkingen over. Maar door goed te kijken hoe mijn collega’s op deze jongeren reageren, heb ik veel geleerd. Ook heb ik na zo’n incident altijd een gesprek met mijn begeleider. Zodat ik het voorval op mijn werk kan laten, en niet mee naar huis neem. Dat lukt steeds beter. En als ik er wel last van heb, dans ik het er na mijn werk gewoon weer uit.

Op school is er weinig aandacht voor hoge werkdruk en hoe je daarmee kunt omgaan. Terwijl ik zie dat veel klasgenoten er last van hebben. Ze maken veel uren op hun stageplek en moeten daarnaast ook schoolopdrachten maken. Dat levert stress op. Zelf ben ik daarom, in overleg met mijn begeleider, twee weken niet op mijn stageplek geweest. Het was me even te veel.

Op school heb ik geleerd wie ik ben, wat ik belangrijk vind en hoe ik grenzen moet stellen richting cliënten. Ook heb ik het vak “Omgaan met agressie” gevolgd. Dat kan ik op deze stageplek heel goed gebruiken. Ik heb geleerd hoe ik rustig moet reageren als een leerling agressief wordt. Hoewel ik met een ander idee aan deze opleiding begon, ben ik blij hoe het gelopen is. Ik wilde dansen, maar werk nu met jongeren met gedragsproblemen. Hoe anders kan het lopen?

Schrijf je in voor de IZZ nieuwsbrief

Maandelijks het laatste nieuws over gezond werken in jouw mailbox!