Agressie en geweld

Goed reageren vermindert agressie

Veel mensen in de zorg hebben te maken met agressie. Hoe ga je daar het beste mee om? Medewerkers van zorgorganisatie Vitree kregen een cursus. Met effect: ze vinden situaties minder bedreigend. En ze kunnen escalatie vaker voorkomen.

Je kunt het leren

Je kunt leren om signalen van agressie vroegtijdig te herkennen. En je kunt leren op zo’n manier in te grijpen dat een situatie niet escaleert. De medewerkers van Vitree merken dat ze daardoor minder vaak te maken hebben met agressie.

Minder bedreigend

Een belangrijke les: leer anders te reageren op agressie. Je grijpt vaker in vóórdat de situatie escaleert. Hoe? Kijk hoe je de cliënt of een familielid kunt helpen. Zo ben je minder erop gericht om de agressie te stoppen. Daardoor ervaar je de situatie anders. En dat helpt om een voorval minder bedreigend te maken.

Agressie gedaald

Dankzij de scholing komt bij Vitree fysieke agressie minder vaak voor. Ook stellen medewerkers minder vaak vragen over hoe ze moeten omgaan met ‘die lastige cliënt’. In plaats daarvan vragen ze hoe ze die cliënt kunt helpen.

Inzicht en handvatten

De methodiek die zorgorganisatie Vitree gebruikt is afgestemd op de gehandicaptenzorg en jeugdzorg. Een training in de methodiek kost tussen de € 5.000 en € 10.000.

Meer weten?

In het IZZ-ledenmagazine de Zorg (nummer 2) vind je op pagina 6 meer over de methodiek die Vitree gebruikt.