Burn-out

Ervaringen en tips bij burn-out

Marina Schriek kreeg tot twee keer toe een burn-out. Haar ervaringen verwerkte ze in een boek: Gefeliciteerd met je burn-out. Ze geeft je graag een aantal tips.

  • Een burn-out gaat niet uit zichzelf over. Je zult dingen echt anders moeten gaan doen.
  • Een burn-out is een leerproces dat je helpt ontdekken wat wel en niet bij je past en ruimte voor jezelf te maken.
  • Besef dat het leerproces tijd kost en neem die tijd.
  • Praten over je angsten, twijfels en gevoelens hélpt. Je staat niet alleen.
  • Erken dat je last hebt van stress. Wie stress wegwuift of als normaal beschouwt, komt niet toe aan het hervinden van balans.
  • Heel praktisch: neem tijd voor jezelf, om te beginnen eenmaal per dag een half uurtje. Ga lekker fietsen, zet een muziekje op.
  • Zorg ook voor voldoende slaap en eet gezond en regelmatig. Ga stressgevoelens niet weg eten.

Binnen ons ledenvoordeel kun je het boek Gefeliciteerd met je burn-out! van Marina Schriek bestellen met 25% korting. 

Marina is ook betrokken bij het Burn-out in de zorg forum. Hier maken we burn-out in de zorg bespreekbaar en kun je ervaringen delen met lotgenoten.