Fysieke belasting

Tips: kom in beweging

Hoe voorkom je fysieke klachten? Medewerkers van het Westfriesgasthuis vertellen hoe zij gezond werken.


Rob Wams, dokters-assistent poli oncologie

Tip: ‘Trek de taken naar je toe waarvoor je in beweging moet komen. Ik maak bijvoorbeeld de kamers in orde en geef bestellingen af.’

Valkuil: ‘Niet genoeg bewegen. Van die stoel afkomen is erg belangrijk. Rust roest.’


Carla van der Linden, ok-assistent

Tip: ‘Sport en beweeg! Je onderhoudt toch ook je huis, auto en wat allemaal nog niet meer?’

Valkuil: ‘Denken dat je geen tijd heb. Haasten. Dadelijk heb je tijd in overvloed, maar dan als zieke thuis. Dat helpt niemand.’


Ria Bijwaard, fysiotherapeut

Tip: ‘Kun je iets niet? Wees daar duidelijk in; collega’s begrijpen dat wel. En zoek actief naar werk dat je wél kan!’

Valkuil: ‘Toch alles willen aanpakken.’


Marion Huisman, CCU-verpleegkundige

Tip: ‘Heel licht je buikspieren aanspannen, zo vaak mogelijk. Zo maak je een korset voor je bovenlichaam.’

Valkuil: ‘Drukte. Dan til ik minder bewust of laat ik een bed omlaag staan. Niet slim, I know.’


Martin Buijs, Bedrijfsfysiotherapeut

Tip: ‘Investeer wat tijd of geld om gezond te blijven. Waarom doe je dat wel in je auto maar niet in je eigen gezondheid?’

Valkuil: ‘Mijn voorbeeldfunctie: als ik zelf iets qua belasting niet goed doe, dan krijg ik dat meteen te horen!’


Barbara Heijen, Verpleegkundige

Tip: ‘Wees je bewust van wat je doet. Denk zelf na over aanpassingen als dat mogelijk is.’

Valkuil: ‘Niet af en toe een pas op de plaats doen, maar blijven doorgaan. Daardoor komen klachten terug of worden ze erger.’ 


Het Westfriesgasthuis scoort goed in ons onderzoek Zorggebruik. Lees in ledenmagazine de Zorg (pagina 14-16) meer over hoe ze de fysieke belasting van medewerkers aanpakken.