Hormonen

Boekreview ‘Hormoonbalans voor vrouwen’

Denk je dat hormoonkwaaltjes er gewoon bij horen en vanzelf overgaan? Dan is het boek ‘Hormoonbalans voor vrouwen’ een eyeopener. Ook voor mannen.

Barbara Havenith is schrijfster vanhet boek en orthomoleculair arts en gynaecoloog. Ze vertelt in dit filmpje over hormonen en werken in de zorg.

Wat zijn hormonen? 

‘Het zijn stofjes die het lichaam zelf aanmaakt. Ze geven andere lichaamscellen opdrachten. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat we groeien en ons kunnen voortplanten. Verschillende klieren maken verschillende hormonen. Denk bijvoorbeeld aan de hypofyse, schildklier en alvleesklier. Een grote verandering kan het hormoonsysteem in disbalans brengen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de overgang en tijdens een zwangerschap.’

Je boek is voor vrouwen geschreven. Is het mannelijk hormoonsysteem dus mooi in balans?

‘Nee. Ook het hormoonsysteem van mannen kan veranderen. En dat kan leiden tot bijvoorbeeld prostaatklachten of vetophoping. Op welke leeftijd dit gebeurt, hangt erg af van voeding en leefstijl. De ene man krijgt al klachten als hij 40 is, de andere pas na zijn 70e of zelfs bijna niet.’

Dit alles noem je de verklaarbare disbalans. Daarnaast heb je het over een onverklaarbare disbalans. Wat is dat?

‘Daarbij is er geen aanwijsbare oorzaak. Het uit zich in bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn of stress. We weten wel steeds meer over mogelijke factoren. Industrieel geproduceerd voedsel, luchtvervuiling, allerlei niet-natuurlijke stoffen in producten die we dagelijks gebruiken. Shampoo, scheerschuim en cosmetica zitten er vol mee. Net als schoonmaak- en bestrijdingsmiddelen. Ook weekmakers uit plastic flesjes en verpakking van magnetronmaaltijden verstoren de hormoonbalans. Vrouwen kunnen vier jaar eerder in de overgang komen door een hoge blootstelling aan deze stoffen.’

Wat kun je doen om je hormonen in balans te brengen?

‘Vermijd al die stoffen. Drink geen water uit een plastic flesje dat je steeds hergebruikt. Schil je fruit. Kies natuurlijke verzorgingsproducten. Verwijder de plastic verpakking voordat je eten in de magnetron zet. Kies sowieso liever voor zelfgemaakt eten. Eet veel verschillende groenten en veel meer dan de aanbevolen 250 gram per dag. Eet fruit, olijfolie, zure melkproducten, zuurdesembrood, vis en een beetje biologisch vlees.’

Waarom zijn beweging en sport belangrijk?

‘Bewegen zorgt voor de aanmaak van testosteron en is goed voor de hormoonbalans. Krachttraining is goed als je last hebt van stress. Je breekt daarmee het stresshormoon cortisol af. Technieken als yoga en mindfulness zijn ook goed voor de hormoonbalans. Als ze je aanspreken: begin ermee! Ook als je geen  klachten hebt. Veel mensen beginnen pas als ze bijna door de hoeven zakken. De weg terug is dan extra lang.’

Barbara Havenith is verbonden aan de Vrouwenpoli Boxmeer. Dit is een zelfstandig behandelcentrum voor onderzoek, advies en behandeling bij aandoeningen aan de vrouwelijke organen.