Hormonen

Zo herken je de overgang

De overgang begint vaak al eerder dan je denkt. Hoe merk je dat je in de overgang komt? En wat kun je doen als je er last van krijgt? Zet de overgang op de agenda.

Rond je 35e daalt je hoeveelheid oestrogeen. Rond de 40-45 begint de overgang. Dat is misschien al eerder dan je altijd dacht. Hoe merk je dat je in de overgang komt? En wat kun je doen als je er last van krijgt?

Overgang begint al voor menopauze

De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun laatste menstruatie krijgen is 51 jaar. Dat heet de menopauze.  Veel vrouwen denken dat dan de overgang begint. Dit is een misverstand. De overgang begint al ruim vóór de menopauze. Ben je ouder dan 40 jaar en krijg je vage klachten? Check of het de overgang is. Vraag je moeder bijvoorbeeld wanneer het bij haar begon. Zorg dat je goed geïnformeerd bent over deze levensfase. Er komt meer bij kijken dan je misschien denkt

Symptomen

In de pre-menopauze hebben vrouwen vaak last van een opgeblazen gevoel, gespannen borsten, heftige menstruaties, moe, kort lontje, down zijn en zichzelf niet herkennen. Net voor de menopauze (gemiddeld dus rond de 51 jaar) ervaren ze opvliegers, heftige bloedingen, onregelmatig ongesteld, moe, last van spieren en gewrichten, kort lontje en down zijn. De periode daarna, de post-menopauze kenmerkt zich door opvliegers, droge slijmvliezen, moe, last van spieren en gewrichten, stemmingswisselingen, down zijn en libidoverlies. 

Verschillend per persoon

Overgangsklachten verschillen per persoon. Ongeveer 20% van de vrouwen gaat vrij probleemloos door de overgang. De rest heeft milde tot ernstige klachten.

Stress en ontspanning

Overgangsklachten verergeren vaak door stress. Met ontspanningsoefeningen kun je stress verminderen. Stressvolle situaties vermijden is natuurlijk nog beter.

Voeding en beweging

Probeer of je je beter voelt als je bepaalde voedingsmiddelen vermijdt. Zoals rode wijn, koffie, sterk gekruide gerechten en suikers. Deze kunnen namelijk je klachten versterken. Bewegen helpt om vrolijk en vitaal te blijven.


Bespreek het op je werk

Praten over de invloed van de overgang op je werk? Dat is nog steeds een taboe. Terwijl het juist goed is om het erover te hebben. Welke collega’s hebben er last van? Hoe kun je elkaar steunen en ontlasten op de werkvloer? Doorbreek het taboe. Zet de overgang op de agenda van het teamoverleg. Of praat er in een vertrouwelijk gesprek over met een collega of je leidinggevende. Je bedrijfsarts is ook een mogelijkheid. En wellicht kun je gebruik maken van een coach.

Behandeling 

Houd je klachten, fysiek of mentaal, waardoor je minder goed functioneert? Ga dan naar je huisarts. Zorg ervoor dat je bloeddruk en cholesterol gemeten worden. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een gynaecoloog of verpleegkundig overgangsconsulent. Zij begeleiden je bij je keuze voor bijvoorbeeld voedingssupplementen, hormoonsuppletie of medicatie.