Psychische belasting

Zes tips om nee te zeggen

Nee-zeggen. Dat is lastiger dan het lijkt. Maar je grenzen aangeven kun je leren. Door verrassend genoeg juist meer ja te zeggen? En hoe kun je een verzoek van iemand die hulp nodig heeft netjes afslaan? Zonder schuldgevoel naar jezelf en de ander? Zes tips.

Tip 1. Weet dat je een keuze hebt

Wat wil jij? Wat is van belang voor jou en je omgeving? Ben je ervan bewust dat je een keuze hebt. Als je overal ja op zegt, dan doe je je werk, cliënten, collega’s, thuisfront maar bovenal jezelf tekort.

Tip 2. Ga na wat de gevolgen zijn

Een goede vriendin wil ’s avonds met je afspreken, terwijl het al maanden niet lukt om elkaar te zien. Dat komt door jouw agenda. Je wilt graag tijd voor haar maken. Ga na wat de gevolgen zijn als je ja zegt. Is er iemand thuis voor de kinderen? Kun je op het laatste moment nog een oppas regelen?

Tip 3. Koop tijd

Geef niet direct antwoord, maar zeg dat je er even over wilt nadenken. Door tijd te kopen gun je jezelf de tijd om te bedenken wat jij belangrijk vindt en wat de consequenties zijn van jouw keuze.

Tip 4. Verpak een nee in een ja!

Stel, je collega vraagt je om hulp bij het naar bed brengen van een cliënt. Nog voor je kunt helpen, komt er een andere collega die meteen jouw hulp nodig geeft. Zeg je daar ook direct ja tegen, dan laat je die eerste collega in de steek. Bedenk dan dat je nee ook kan verpakken in een ja. Zoals in: ‘Ja, ik wil je helpen. Ik heb alleen niet direct tijd. Kan het ook later?’ Laat merken dat je samen naar een oplossing wilt zoeken.

Tip 5. Sta stil bij de nee van een ander

Krijg je zelf weleens een nee te horen? Let op hoe de ander de boodschap overbrengt. Hoe ervaar je dit, vind je deze persoon minder aardig? Vast niet.

Tip 6. Oefen met nee zeggen

Als je het echt lastig vindt om nee te zeggen, oefen dan gewoon. Voor de spiegel of in wat eenvoudigere situaties. In een winkel bijvoorbeeld, als de caissière vraagt of je er 25 cent bij hebt.