Preventie

5 gezonde voedingstips

Boterhammen zijn natuurlijk een op-en-top Nederlandse lunch. Wil je wel eens wat gezonde en makkelijke variatie om je lunchtrommels mee te vullen? Vijf tips.

1. Heb je eten over? Maak er weer wat nieuws van

‘Je kent het wel: je staat de vaat weg te werken na het avondeten en dan zie je nog een restje eten in de pan. De boontjes of broccoli zijn niet opgegaan, er ligt nog een stukje kip in, of een beetje pasta of rijst zijn achtergebleven. Gooi het niet weg. Je kunt er heel gemakkelijk wat lekkers voor op het werk van maken.’ 

2. Salades zijn simpel en lekker

‘Restjes van groenten, rijst of pasta zijn een goede basis voor een lekkere salade op je werk. Voeg er bijvoorbeeld sla, ei, cherrytomaatjes of andere groenten aan toe. Stop deze  in een lunchtrommel met aparte vakjes. In de kleinere vakjes kun je dan ook nog  een beetje kaas, rozijntjes of pijnboompitjes doen. Dan alleen de dressing niet vergeten: simpel is dan ook al heel lekker met gewoon wat olijfolie, citroensap, zout en peper. Et voilà, een snelle salade voor op het werk.’ 

3. Eieren zijn een uitkomst

‘Met ei kun je veel kanten op. En je kunt het bovendien goed bewaren om mee te nemen naar je werk. De simpelste manier is gewoon wat eieren vooruit koken voor tijdens je diensten. Of maak in tien minuten tijd eiermuffins in bakvormpjes voor cupcakes. Hiervoor kun je ook wat overgebleven groenten gebruiken. Maar ook een omelet bakken is natuurlijk zo gebeurd. Of maak een dunne wrap van ei waar je wat gerookte zalm, sla en avocado in rolt. Vershoudfolie eromheen, in de koelkast en klaar om mee te nemen.’ 

4. Bereid je lunch tijdens het koken

‘Sta je al in de keuken voor het avondeten? Pak je lunchtrommel erbij en stop dan meteen wat ingrediënten erin voor een salade voor de volgende dag. Of bak tussendoor een omelet voor morgen. Doe wat water of bouillon bij een lekkere tomatensaus en je hebt soep. Of je kunt best wel een beetje soep achterhouden voor op je werk als je toch al bezig bent met een hele pan. En heb je meer dan genoeg? Dan vries je gewoon wat versgemaakte soep per portie in voor later.’ 

5. Verzorg de lunch met een collega

‘Als het om goede voeding gaat op het werk, kun je ook de samenwerking opzoeken met een van je collega’s. Spreek bijvoorbeeld af dat jullie om de beurt eten meenemen voor twee: de ene dag neem jij wat mee, de andere dag je collega. Het leuke is dat je zo de helft van de voorbereiding hebt, maar je wel elke dienst een lekker bordje eten voor je hebt staan. Daarnaast is het leuk om op deze manier ideeën op te doen. Wel even afstemmen wat je niet lekker vindt…’

In ons ledenmagazine de Zorg lees je meer tips van voedingsdeskundige Elly Kaldenberg, ook als je onregelmatige diensten draait.