Preventie

Vitaal door je loopbaan: praktische tips

Je hebt het mooiste beroep ter wereld. Maar zorg je ook goed voor jezelf? Besteed je voldoende aandacht aan je eigen gezondheid? Slaap je wel voldoende en let je op je voeding? We bieden je graag praktische tips om met je eigen gezondheid aan de slag te gaan.


Zorg voor een goede nachtrust

Goed slapen is ontzettend belangrijk! Tijdens de slaap herstel je fysiek en mentaal van de activiteiten van de dag. Tips om beter te slapen

Neem regelmatig een korte break

Je kunt maximaal 90-120 minuten aangesloten geconcentreerd kunt werken. Dat blijkt uit onderzoek. Zorg daarom regelmatig voor een quality break, een paar minuutjes is voldoende. Tips om je accu op te laden.

Bepaal zelf de emotie

Een gebeurtenis krijgt díe betekenis die jij er zelf aan geeft. Kies je  voor positieve of negatieve emoties. Emoties kunnen we sturen maar dat is zeker niet altijd eenvoudig. Vergroot je grip met een aantal technieken

Eet slim

Met de juiste voeding op de juiste momenten krijg je energie om te denken en te bewegen. Tips om slim te eten.

Maak je hoofd leeg

Druk zijn in je hoofd kost veel energie. Op zich is daar niets mis mee. Het wordt vaak pas vervelend als je gedachten ‘een loopje’ met je nemen en het steeds moeilijker wordt om je hoofd ‘leeg te maken’ en je aandacht te richten op dat waar je mee bezig wilt zijn. Lees hoe je je hoofd leeg kunt maken.

 

Deze tips zijn onderdeel van de Workshop Vitaal door je loopbaan die IZZ regelmatig verzorgt, in samenwerking met Ergo Optima, bureau voor duurzame inzetbaarheid.