Meer balans tussen werk en moederschap

Het is de aard van het beestje: zorgen voor anderen. Maar om dat zo goed mogelijk te doen, is het belangrijk om óók goed voor jezelf te zorgen. Zeker als je je werk combineert met het moederschap. Annelies Bondo, mamacoach en oprichter van de community ‘Moeders in Balans’, geeft tips.

‘Toen mijn oudste zoon geboren werd, verloor ik mezelf’, vertelt Annelies. ‘Ik was onzeker, wilde alles perfect doen en was ook nog kostwinner. Ik had gedacht dat het leven gewoon op dezelfde manier zou doorgaan, maar dat is natuurlijk niet zo. Na de geboorte van de tweede besefte ik dat ik die eerste keer te weinig genoten had.’

Op haar werk als gezinstherapeut en in haar omgeving zag Annelies meer moeders worstelen. Daarom begon ze zich als mamacoach in te zetten, bedoeld om werkende moeders de balans in hun leven terug te laten vinden. Onder haar cliënten bevinden zich ook zorgmedewerkers. ‘Moeders, en zeker degenen die in de zorg werken, zijn altijd bezig voor anderen, terwijl ze zichzelf onder aan het prioriteitenlijstje hebben staan. Als je vaker voor jezelf kiest, wordt het leven leuker, makkelijker en relaxter.

Hoe dan? Annelies geeft een paar tips:

1. Neem signalen van stress serieus

    Slecht slapen, omhooggetrokken schouders, een extra bakje koffie drinken om alert te blijven, minder goed eten, meer irritaties thuis. Het zijn allemaal signalen die aangeven dat je stress hebt. Neem ze serieus, want zo ben je en niet de moeder én niet de collega die je graag wilt zijn. Pas als je jezelf bewust bent van stress, kun je iets veranderen.

    2. Stop de automatische reactie

    Het gaat bijna vanzelf. Het is druk op je werk of er is iemand ziek, en jij zet automatisch een tandje bij. Je leidinggevende vraagt of je een extra dienst wil draaien en zonder na te denken zeg je ‘ja’. Voel eerst goed of het ook echt lukt, voordat je antwoord geeft. Merk je spanning in je lichaam? Heb je een hoge ademhaling? Dat zijn signalen dat het misschien niet goed is om extra te werken. Is het lastig om dit te voelen? Geef dan aan dat je er even over na wilt denken, en dat je later terugbelt.

    3. Zeg vaker ‘nee’

    Het is lastig om ‘nee’ te zeggen, maar bedenk dat iedere ‘nee’ tegen een ander een ‘ja’ is voor jezelf. Moeilijk? Kijk van een afstandje naar jezelf. Stel je voor dat een vriendin jouw advies vraagt over hetzelfde dilemma als waar je zelf nu mee zit. Wat zou je tegen haar zeggen?

    4. Neem micropauzes tijdens je werk

    Zorgmedewerkers rennen de hele dag achter de bel aan, van de ene patiënt naar de andere. Probeer meerdere keren op een dag bewust drie keer in- en uit te ademen. Dat kan overal, zelfs op het toilet.

    5. Blijf actief

    Kom je ’s avonds doodmoe thuis en wil je het liefst met een reep chocolade op de bank ploffen om een paar uurtjes te Netflixen? Je kunt beter gaan bewegen door te wandelen of hardlopen. Het ontspant je lichaam en het geeft andere energie. Maak het niet te groot. Een blokje om is ook goed, wellicht met de kinderen. Zo maak je ook weer verbinding met hen.

    6. Bepaal wat je écht belangrijk vindt

    Veel moeders die werken willen ook nog het huishouden perfect organiseren. Is dat écht nodig? Besteed iets uit als dat financieel mogelijk is. Ga een dag minder werken of stem beter af met je partner. Ook hij kan thuis taken op zich nemen. Het levert rust op in het gezin en jouw verdeling van werk en privé is ook beter in balans.

    7. Denk na over je energiegevers en -nemers

    Vaak zijn deze niet in balans. Besteed meer aandacht aan zaken of mensen die je energie geven en minder aan wat of wie veel energie van je vraagt. Hoe je energienemers en – gevers herkent? Word je ergens blij van of denk je ‘Help, moet ik dit doen?’

    Als werk en privé niet meer in balans zijn, ben ik erg vermoeid

    Leonie Smedes (37) is moeder van vier kinderen van 2, 8, 10 en 12 jaar. Ze werkt twee dagen per week als oncologisch verpleegkundige in het UMCG. 

    ‘De combinatie moederschap en verpleegkundige is best lastig. Vooral de onregelmatige diensten breken me wel eens op. Ik kan maximaal twee late diensten achter elkaar werken, anders red ik het niet. Door vermoeidheid en concentratieproblemen kan ik dan niet meer veilig werken. Want ook na een late dienst gaat ’s ochtends de wekker weer om de kinderen naar school te brengen. Sowieso gaat het omschakelen van een nachtdienst naar het dagritme niet van een leien dakje.

    Planning

    Zelf vind ik regelmaat fijn en ook voor de kinderen is dat belangrijk. Maar door mijn werk lukt dat niet altijd. De kinderen gaan niet op vaste dagen naar de opvang waardoor het voor hen ook verwarrend kan zijn. Een goede planning is dan erg belangrijk. Gelukkig werkt mijn man wel regelmatig en kan hij soms uren verplaatsen.

    Milder voor mezelf

    Als werk en privé niet meer in balans zijn, ben ik erg vermoeid. Dan ben ik niet de gezelligste thuis en dat heeft effect op het hele gezin. Terwijl vier kinderen wél om aandacht vragen, en ik er ook voor hen wil zijn. Dat zorgt voor veel onrust in mijn hoofd.

    Ik heb van Annelies geleerd om milder voor mezelf te zijn. Niet alles hoeft perfect te zijn, 75 procent is ook goed genoeg. Het huis hoeft niet spik en span te zijn als de kinderen thuiskomen uit school. Het is niet alleen voor mezelf, maar ook voor de kinderen fijner als ik uitgerust ben. Want dan kan ik er écht voor ze zijn. Als ik lekkerder in mijn vel zit, merkt iedereen dat.

    Verbinding

    Als ik te moe ben, leg ik dat uit aan de kinderen en doen we even niets. Ik weet nu dat het belangrijk is om goed voor mezelf te zorgen en om in verbinding met mezelf te blijven. Ik herken steeds beter wanneer dat misgaat. Dan ben ik afwezig en loop ik mezelf voorbij. Gelukkig is Annelies er om me weer met beide benen op de grond te zetten.


    Meer over moeders in balans

    De community van Annelies kun je vinden op https://www.facebook.com/group...

    Hoe combineer je werk en privé in coronatijd?

    Annelies Bondo overleefde de coronacrisis door positief te blijven. Lees in online special de Zorg, in de rubriek De Zorg en ik, hoe ze dat deed.