Werken in de zorg

Met ICT wordt de nachtdienst prettiger

In nachtdiensten bij GGZ Eindhoven en de Kempen loop je geen rondes meer langs alle kamers. Je kunt nu vanuit de ‘cockpit’ zien wie van je cliënten zorg nodig heeft.

Snel contact

Alle kamers van cliënten hebben een communicatiesysteem, camera en sensoren. Cliënten kunnen nu zelf met de nachtdienst contact opnemen. Zij hoeven niet meer te wachten tot je bij hen langs komt tijdens je nachtelijke rondes. En zelf zie je  vanuit de cockpit of er zorg nodig is wanneer één van je cliënten dit niet zelf kan aangeven.

Weinig uitdagend

De nachtdiensten in de oude stijl waren arbeidsintensief en weinig uitdagend, vonden de medewerkers. Er was voorheen dan ook weinig animo om in de nacht te werken. Ook cliënten vonden het vervelend dat  ‘s nachts de kamerdeur open ging en iemand keek of alles in orde was.

Meer verantwoordelijkheid

Medewerkers vinden de nachtdiensten nu een stuk aantrekkelijker. Je hebt meer verantwoordelijkheid en het werk is minder voorspelbaar. Ook veel cliënten zijn positief. De helft van hen vindt de veiligheid verbeterd. Een kwart voelt zich onveiliger; zij betwijfelen of de techniek wel werkt als het nodig is.


Minder nachtdiensten

De vernieuwde nachtzorg heeft prettige bijkomstigheden. De bezetting ‘s nachts is bijna gehalveerd. Je hoeft dus minder vaak nachtdienst te draaien. Het levert GGZ Eindhoven en Kempen bovendien een grote besparing op. En daardoor kon de bezetting in de dagdiensten omhoog.