Werken in de zorg

Zo makkelijk is nee-zeggen

Zorgmedewerkers zeggen zelden nee. Niet tegen collega’s, niet tegen het thuisfront en zeker niet tegen cliënten. Begrijpelijk? Ja. Helpen zit zorgmedewerkers in het bloed. En als iemand je nodig heeft, dan help je. Ook al heb je duizend andere dingen te doen, ook al is het eigenlijk pauze. Maar is het ook verstandig? Nee. Want al die ja’s zorgen voor extra werkdruk. Het risico is dat het je allemaal te veel wordt. En dan moet je tegen iedereen nee gaan zeggen.

Als community manager heb ik geen moeite met nee-zeggen. Hoe leuk of interessant sommige verzoeken ook zijn: als iets geen toegevoegde waarde heeft voor onze leden, is het antwoord nee. Natuurlijk is nee-zeggen lastiger als het gaat om mensen die je na aan het hart liggen. Mijn kinderen bijvoorbeeld, krijgen van mij vaker ja te horen dan me lief is. Ik begrijp dan ook goed dat zorgmedewerkers het liefst ja tegen hun cliënten zeggen. Is er dan geen enkele manier om toch ja te zeggen? Op een gezonde manier?  De truc is vaker met je collega’s en leidinggevende te kijken naar alles wat niet bijdraagt aan goede zorg. Zeg daar resoluut nee tegen. Dan blijft er veel meer ja over voor de dingen die er echt toedoen. Afgesproken? Weten hoe je nee zegt zonder de ander  teleur te stellen? Kijk dan op pagina 20-21 van magazine de Zorg, editie oktober 2017.

Pieter van de Winckel
Community manager