Tips bij een burn-out

Marina Schriek kreeg tot twee keer toe een burn-out.  Haar ervaringen verwerkte ze in een boek: Gefeliciteerd met je burn-out. Ze geeft je graag een aantal tips. 

  • Een burn-out gaat niet uit zichzelf over. Je zult dingen echt anders moeten gaan doen.
  • Een burn-out is een leerproces dat je helpt ontdekken wat wel en niet bij je past en ruimte voor jezelf te maken.
  • Besef dat het leerproces tijd kost en neem die tijd.
  • Praten over je angsten, twijfels en gevoelens hélpt. Je staat niet alleen.
  • Erken dat je last hebt van stress. Wie stress wegwuift of als normaal beschouwt, komt niet toe aan het hervinden van balans.
  • Heel praktisch: neem tijd voor jezelf, om te beginnen eenmaal per dag een half uurtje. Ga lekker fietsen, zet een muziekje op.
  • Zorg ook voor voldoende slaap en eet gezond en regelmatig. Ga stressgevoelens niet weg eten. 

Marina is ook betrokken bij Burn-out in de zorg forum. Stel je vraag aan Marina door in jouw bericht of reactie @Marina Schriek te schrijven. Marina beantwoordt jouw vraag zo snel mogelijk.

In de community vind je ook het En nu zorg ik voor mezelf-experiment. Door dit experiment van twee weken leer je sturing te geven aan hoe jij je voelt.