Zorgadvies en wachtlijstbemiddeling

Hebt u te maken met een wachtlijst voor uw behandeling? Als IZZ-verzekerde kunt u een beroep doen op zorgadvies en bemiddeling. In verreweg de meeste gevallen slagen we erin u sneller alternatief te bieden. Ook voor persoonlijk zorgadvies kunt u contact met ons opnemen.

Zo bereikt u ons

Wilt u gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling of hebt u een zorgvraag? Neem dan telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 088 - 131 16 12, bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Meer weten over zorgadvies? Lees het waargebeurde verhaal van Eva en Leonard.

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

Wachtlijstbemiddeling is er voor alle behandelingen waarvoor lange wachtlijsten bestaan. IZZ gaat voor u op zoek naar een mogelijkheid tot behandeling in een ander ziekenhuis. Eerst gaan we op zoek in uw regio, daarna in de rest van Nederland en als dat niet lukt, gaan we op zoek in België of Duitsland.

Wachtlijstbemiddeling is mogelijk voor:

  • Een consult (afspraak) bij een medisch specialist
  • Diagnostiek (onderzoeken)
  • Opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • Dagbehandeling
  • Behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

Opname in een alternatief ziekenhuis

Gaat het om een dagopname, dan vindt er altijd eerst een afspraak plaats met een specialist in het andere ziekenhuis. Deze neemt niet automatisch het behandelingsadvies over van uw huidige ziekenhuis. Bovendien kan het zijn dat bepaalde behandelingen niet in elk ziekenhuis op gelijke wijze kunnen worden uitgevoerd.

Van de wachtlijst?

U bent voor alle onderzoeken, behandelingen, nazorg en eventuele complicaties aangewezen op het alternatieve ziekenhuis. Ook kunt u voor dezelfde aandoening vaak niet meer terecht in het ziekenhuis waar u momenteel onder behandeling bent. Zodra u uw gegevens opvraagt bij uw huidige ziekenhuis, wordt u daar van de wachtlijst gehaald. Wij raden u wel aan om u ook zelf af te melden. Zo voorkomt u dat u op twee wachtlijsten staat.

Niet-spoedeisende behandeling in het buitenland

Voor niet-spoedeisende behandelingen kunt u in de meeste gevallen terecht in een ziekenhuis in het buitenland. Het moet daarbij uiteraard wel gaan om gangbare behandelingen die IZZ in Nederland ook vergoedt. Voor het inroepen van klinische zorg inclusief verblijf, moet u vooraf toestemming vragen aan IZZ. Bovendien gelden in bepaalde landen diverse eigen bijdragen.

Zorgbemiddeling bij verschillende zorgaanbieders

IZZ treedt niet alleen bij ziekenhuizen graag op als bemiddelaar. Ook bij andere zorgaanbieders doen we dat. Zo kunnen we u van dienst zijn als het gaat om:

  • Het zoeken naar een nieuwe huisarts of tandarts. 
  • Het zoeken naar een logopedist of psycholoog waar u snel terechtkunt. 
  • Het zoeken naar een specialist met bepaalde medische expertise. 
  • Bemiddeling in het kader van de GGZ.

Meer informatie over wachtlijstbemiddeling? Bekijk de veelgestelde vragen over Zorgadvies en second opinion.

Vergelijk en Kies

Op zoek naar een goede zorgaanbieder bij u in de buurt? In Vergelijk en Kies vindt u al onze gecontracteerde zorgaanbieders.

E-health

Bij IZZ kunt u e-health inzetten. U bent actief betrokken bij uw eigen zorgtraject met een online programma en professionele ondersteuning.

Inzicht in uw ziekenhuis

Moet u voor een behandeling naar het ziekenhuis? Dan is het fijn om iets meer over het ziekenhuis te weten. Hoe is het gesteld met de kwaliteit? En waar kunt u terecht?