Zorgsucces

OLVG: Peer support na incidenten op de werkvloer

Ziekenhuis OLVG in Amsterdam werkt al jaren met peer support; een serie gesprekken met een collega nadat er een incident is geweest. Met succes. Ruim 90% van de medewerkers voelt zich daarna weer goed.

afbeelding man  in gesprek

Het overlijden van een patiënt, een foute diagnose of bedreiging door een bezoeker. Zorgmedewerkers maken het meer dan eens mee. Het ziekenhuis OLVG in Amsterdam werkt al jaren met peer support: een serie gesprekken met een collega. Met succes. Ruim 90% van de medewerkers voelt zich daarna weer goed.

Veerkracht aanspreken

Peer support gaat uit van het natuurlijk herstellende vermogen van de mens. Een laagdrempelige manier om de veerkracht van een zorgmedewerker aan te spreken. Na een incident heeft de zorgmedewerker drie gesprekken met een collega: een peer supporter. De peer supporter houdt zo de eerste maand na het incident de vinger aan de pols als het gaat om het welzijn van de collega. De gesprekken gaan niet alleen over de gebeurtenis zelf, maar ook over slapen, concentratie, steun van het sociaal netwerk en het werk zelf.

Bij Downloads vindt u het gehele artikel over Peer Support in het OLVG.