Leiderschap

Goede gesprekken in teams verhogen de vitaliteit

De manier waarop in teams over knelpunten wordt gesproken heeft effect op de vitaliteit van de medewerkers. Na een goed gesprek voelt u zich vitaler. We geven hier twee voorbeelden. Misschien zijn ze wat sterk aangezet. Maar ze verduidelijken wel het belang van een goed gesprek. Gebruik ze als u samenwerking in teams of de balans tussen werk en privé op de agenda wilt zetten.

De voorbeelden zijn beschreven vanuit het perspectief van een zorgmedewerker.

Voorbeeld 1

In het teamoverleg vertel je je leidinggevende dat jij en je collega's je zorgen maken over de slechte personele bezetting op de afdeling. Je leidinggevende zucht en zegt dat ze er niets aan kan doen want er is geen geld voor vervanging. Het team moet het accepteren zoals het is en er niet steeds opnieuw over beginnen, vindt ze. De sfeer is gelaten. De leidinggevende is geïrriteerd en jullie voelen je afgewezen.

Stel dat het anders zou gaan

In het teamoverleg vertel je je leidinggevende dat jij en je collega's je zorgen maakt over de slechte personele bezetting op de afdeling. Je leidinggevende zegt dat ze het ook erg vervelend vindt maar er niets aan kan doen want er is geen geld voor vervanging. Maar misschien willen jullie meedenken over oplossingen? Je vraagt naar de belangrijkste knelpunten. Je leidinggevende licht ze toe. Jullie praten erover en zien mogelijkheden om het werk beter te verdelen. Het hele team is opgelucht en voelt zich sterk omdat je met elkaar naar oplossingen zoekt.

Voorbeeld 2

Je vraagt aan je leidinggevende vrij vanwege je zieke moeder. Je vindt het moeilijk want het is al de derde keer deze maand. Je merkt dat je leidinggevende weinig begrip heeft voor jouw situatie. Zij vindt dat je je privéproblemen maar zelf moet oplossen. Je licht je vraag maar niet meer verder toe. Je voelt je afgewezen.

Stel dat het anders zou gaan

Je vraagt aan je leidinggevende vrij vanwege je zieke moeder. Je vindt het moeilijk want het is al de derde keer deze maand. Je merkt dat je leidinggevende je vraag lastig vindt. Je legt haar uit dat jij als verpleegkundige de enige bent die je moeder kan helpen. Je hoopt dat je leidinggevende dit begrijpt. Zij zegt dat ze het prettig vindt dat ze weet wat er speelt. Ze heeft niet direct een oplossing. Maar ze vraagt je of je het zelf met je collega’s zo kunt regelen dat je eerder weg kunt. Je bent opgelucht.

Tip

U kunt deze voorbeelden afdrukken. We hebben er printversies van gemaakt.