Leiderschap

Met ICT wordt de nachtdienst prettiger

In nachtdiensten bij GGZ Eindhoven en de Kempen lopen ze geen rondes meer langs alle kamers. Medewerkers kunnen nu vanuit de ‘cockpit’ zien welke cliënten zorg nodig hebben.

Snel contact

Alle kamers van cliënten hebben een communicatiesysteem, camera en sensoren. Cliënten kunnen nu zelf met de nachtdienst contact opnemen. Zij hoeven niet meer te wachten tot medewerkers bij hen langs komen tijdens de nachtelijke rondes. En zelf zien zorgmedewerkers vanuit de cockpit of er zorg nodig is wanneer één van de cliënten dit niet zelf kan aangeven.

Weinig uitdagend

De nachtdiensten in de oude stijl waren arbeidsintensief en weinig uitdagend, vonden de medewerkers. Er was voorheen dan ook weinig animo om in de nacht te werken. Ook cliënten vonden het vervelend dat  ‘s nachts de kamerdeur open ging en iemand keek of alles in orde was.

Meer verantwoordelijkheid

Medewerkers vinden de nachtdiensten nu een stuk aantrekkelijker. Zij hebben meer verantwoordelijkheid en het werk is minder voorspelbaar. Ook veel cliënten zijn positief. De helft van hen vindt de veiligheid verbeterd. Een kwart voelt zich onveiliger; zij betwijfelen of de techniek wel werkt als het nodig is.

Minder nachtdiensten

De vernieuwde nachtzorg heeft prettige bijkomstigheden. De bezetting ‘s nachts is bijna gehalveerd. Zorgmedewerkers hoeven dus minder vaak nachtdienst te draaien. Het levert GGZ Eindhoven en Kempen bovendien een grote besparing op. En daardoor kon de bezetting in de dagdiensten omhoog.