Maak mantelzorg en werk-privé balans bespreekbaar met deze aanpak

Zet mantelzorg op de agenda in uw organisatie en team. En maak werk-privé balans, roosteren en fysieke belasting bespreekbaar. De IZZ aanpak InDialoog kan daarbij helpen. Ga met elkaar in dialoog over stellingen en werk toe naar gewenste oplossingen.

Stress door combinatie werk-mantelzorg

Gemiddeld 30% van alle zorgmedewerkers is mantelzorger. Bij 65% van de mantelzorgers speelt er soms een werk-privé-conflict. Ook kent bijna de helft van de mantelzorgers de procedures en afspraken over fysieke belasting slechts gedeeltelijk. Terwijl bij medewerkers die dit beleid goed naleven lichamelijke klachten met gemiddeld 35% afnemen. Dit blijkt uit een onderzoek ‘Gezond werken in de zorg’. Hier ligt een kans voor zorgorganisaties om deze onderwerpen beter bespreekbaar te maken en samen te werken aan oplossingen. De IZZ aanpak InDialoog kan helpen! 

De IZZ aanpak InDialoog is een bewezen effectieve methode voor het voeren van een oplossingsgerichte dialoog en het creëren van een gezond en veilig organisatieklimaat. Met InDialoog gaan alle lagen van de organisatie met elkaar in gesprek en implementeren oplossingen om gezond en veilig te werken.

Mantelzorg bespreekbaar maken - IZZ aanpak InDialoog

De IZZ aanpak InDialoog in drie stappen

De aanpak InDialoog bestaat uit drie stappen. Bij stap 1 (teampeiling) worden de meningen van de medewerkers binnen de deelnemende teams anoniem gepeild aan de hand van stellingen. Bij stap 2 (teamdialoog) gaat het team met elkaar en de teamleider in gesprek over de uitkomsten van stap 1. En bij stap drie wordt de bestuurder betrokken in de gesprekken over de uitkomsten.

Voorbeeld stellingen werk- en privé balans en fysieke belasting

Bij stap 1 van InDialoog bereiden de medewerkers zich voor op de dialoog door hun mening te geven in een korte peiling van enkele stellingen per thema. We geven hieronder enkele voorbeelden waarmee u aan de slag kunt. 

1. Ik vind dat mijn werk en privéleven voldoende in balans zijn. 
2. Tijdens drukke periodes is het normaal om langer te blijven of eerder te beginnen aan een dienst, ook al kom je hierdoor in de knoop met activiteiten of verplichtingen in je privéleven.
3. Tijdens drukke periodes is het normaal om regelmatig thuis nog bezig te zijn met werk, ook al kom je hierdoor in de knoop met activiteiten of verplichtingen in je privéleven.
4. Als een teamlid door gebeurtenissen in zijn/haar privéleven moeite heeft met het uitvoeren van werktaken, moet hij of zij dit met een collega in het team bespreken.

5. In ons team spreekt iedereen elkaar aan op een verkeerde houding of beweging als dat nodig is, ongeacht functie, leeftijd of hoeveel ervaring de ander al heeft in dit werk.
6. Het is in ons team onmogelijk om niet over je eigen lichamelijke grenzen heen te gaan als er onder hoge tijdsdruk gewerkt wordt. 
7. Er zijn voldoende mogelijkheden om tussen de werkzaamheden door even pauze te nemen om lichamelijke (over)vermoeidheid te voorkomen.
8. Het is bij ons in het team normaal om alles te geven voor de cliënt/patiënt, ook al zorgt dit ervoor dat je lichamelijk overbelast raakt. 

Download hieronder een volledig overzicht van alle stellingen per thema