Psychische arbeidsbelasting

Revalidatiecentrum Vogellanden leert medewerkers 'Nee' zeggen

Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes. Daarom lanceerden IZZ en Vernet in de Week van de Werkstress de Nu zeg ik Nee! challenge. Want: nee zeggen maakt je bewust van eigen regie en verantwoordelijkheid. Zorgmedewerkers van revalidatiecentrum Vogellanden deden mee.

Afdeling HR van revalidatiecentrum Vogellanden in Zwolle bracht de challenge actief onder de aandacht bij medewerkers. Manager HR, Jans van Gelder: “De Nu zeg ik Nee! Vijfdaagse past zo goed binnen onze visie en cultuur. We staan voor eigen regie en het bevorderen van vitaliteit van onze medewerkers."

"Het was een mooie aanleiding om de doelstelling van de campagne aan onze visie te koppelen.”

Bespreekbaar maken

Van Gelder is meteen enthousiast wanneer ze de Nu zeg ik Nee! Vijfdaagse voorbij ziet komen. “We hebben de campagne heel bewust onder de aandacht gebracht bij onze medewerkers. In de week voorafgaand aan de vijfdaagse kondigden we de campagne aan op intranet, waarin we opriepen om mee te doen. We maakten en verspreidden twee posters op alle afdelingen en locaties van Vogellanden.” Twee van de zorgmedewerkers van Vogellanden werden geïnterviewd over het thema ‘hoe kun je makkelijker nee-zeggen’. De interviews werden zowel aan het begin als aan het einde van de Week van de Werkstress op intranet gepubliceerd. Van Gelder: “De medewerkers vertellen over hun visie op het werk, waar ze tegenaan lopen en hoe ze eigen regie en balans houden. Het zijn uiteindelijk twee totaal verschillende verhalen geworden. Dat vind ik echt mooi. Het is zo persoonlijk hoe je met werkstress omgaat. De persoonlijke interviews geven het thema een gezicht en maken het daarmee bespreekbaar.”

Omdenken

Van Gelder was zelf ook actief deelnemer aan de challenge. “De werkvorm en uitleg in de filmpjes vond ik sterk. De werkbladen spraken me erg aan. De campagne maakt mij persoonlijk weer extra bewust. Ik neem liever ook geen ‘nee’ in de mond.” Een tip die Van Gelder bijzonder aansprak ging over je eigen gedachten: “Soms zijn bepaalde gedachten van hoe je het moet doen of een dienst moet verlenen, overtuigingen en ideeën van jezelf die je minder serieus mag nemen. Vond ik wel een hele goede. En als je duidelijk bent in waar je grens ligt, is dat ook heel prettig voor anderen.Het is een kwestie van omdenken: je zegt nee en biedt tegelijkertijd aan wat je wél kunt. Prettig en duidelijk!”  

Eye-opener

Deelname aan de Nu zeg ik Nee! Vijfdaagse was voor medewerkers binnen Vogellanden een vrijblijvende keuze. “We hechten veel waarde aan eigen regie en verantwoordelijkheid binnen onze organisatie. De campagne gebruikten we als eye-opener, als aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan. "

"Het past binnen de visie en cultuur van Vogellanden om elkaar te helpen en van elkaar te leren.”

Pak het moment

“Ook al weet je het met je verstand, maar als je het weer ziet leeft het weer echt.” Daarom vindt Van Gelder het ook fijn als de films en tips van de Nu zeg ik Nee! Vijfdaagse permanent beschikbaar blijven. “Dan kunnen we ze altijd nog gebruiken in een andere setting. Er zitten rake momenten in, die je elke keer weer onder de aandacht kunt brengen. Dat moment om het te bespreken moet je pakken als het er is. Dat vinden wij het allerbelangrijkste binnen Vogellanden: ruimte om alle dagen het gesprek met elkaar aan te gaan over gezond en veilig werken, vitaliteit en eigen verantwoording.”

Wilt u uw medewerkers ook stimuleren om mee te doen? Verwijs ze naar de website om zich aan te melden en gebruik de afbeelding op uw intranet om het bekend te maken.