Mantelzorg

Mantelzorger? Zorg ook goed voor jezelf!

Ben jij naast zorgmedewerker ook mantelzorger? Wij helpen je graag om ook goed voor jezelf te zorgen. Met praktische info en veel tips. Bijvoorbeeld om het gesprek met je werkgever aan te gaan over de combinatie van werk en mantelzorg. En heb je al eens aan vervangende mantelzorg gedacht?

Zorgmedewerkers die mantelzorg verlenen zijn minder gezond

Bijna 1 op de 3 zorgmedewerkers verleent mantelzorg. Mantelzorg is mooi, maar tegelijk ben jij er zélf ook nog. Met jouw werk, jouw hobby’s, jouw leven. Veel mantelzorgende zorgmedewerkers voelen zich minder gezond, zo weten we uit onderzoek:

  • dat zij zich vaker lichamelijk en emotioneel uitgeput voelen dan hun collega’s;
  • dat de kans op zware lichamelijke belasting groter is;
  • dat mantelzorgende zorgmedewerkers vaker tillen, trekken en duwen;
  • dat zij vaker werken in een ongemakkelijke houding;
  • dat zij het bovendien nogal eens moeilijk vinden om hun grenzen aan te geven.
    Zorgen is immers hun beroep! 

Kortom, mantelzorg is mooi en dankbaar, maar kan ook ongezond zijn voor de mantelzorger zelf. Hoe zorg je ook goed voor jezelf – zodat je die grote steun voor de ander kunt blijven?

Tips voor mantelzorgers

Met deze tips wordt mantelzorgen wellicht iets makkelijker of lichter voor je:

  • Práát op het werk! Met je leidinggevende, collega’s, vertrouwenspersoon of bedrijfsmaatschappelijk werker. Dan kun je samen passende oplossingen zoeken. Lees ook hoe je dit gesprek aangaat. 
  • Overleg of je flexibel kunt werken of je rooster kunt aanpassen, zodat je bijvoorbeeld wekelijks met je zorgbehoevende partner naar de fysiotherapeut kunt.
  • Volg de online zelfhulpmodule mantelzorg. Die helpt je de balans te houden tussen zorgen voor een ander en zorgen voor jezelf. De module leert je somberheidsklachten en overbelasting te herkennen én aan te pakken.
  • Als je mantelzorger bent is het extra belangrijk om je lichamelijke belasting zo veel mogelijk te verminderen. Volg dus de afspraken die daarover in je zorgorganisatie gemaakt zijn.
  • Schakel externe hulptroepen in: huishoudelijke hulp, een mantelzorgmakelaar voor ingewikkelde aanvragen, of een student om je vader gezelschap te houden. Check bij de gemeente, de zorgverzekeraar en je werkgever of zij kunnen bijdragen.
  • Heb je het aanvullende IZZ Zorg voor de Zorg-pakket? Dan heb je recht op vergoedingen voor bijvoorbeeld vervangende mantelzorg. De IZZ Zorgverzekering wordt uitgevoerd door VGZ of CZ. Meer info: www.vgzvoordezorg.nl/zorg-regelen/mantelzorg en www.cz.nl/vergoedingen/mantelzorg.
  • Wellicht helpt het je ook om financiële ondersteuning te krijgen voor bijvoorbeeld parkeer- en reiskosten, woningaanpassing of extra huishoudelijke hulp. De gemeente kan jou informeren over dit soort vergoedingen. Deze en meer praktische info vind je in de Wegwijzer Mantelzorg van MantelzorgNL.
  • Behoefte aan overzicht in alle belangrijke gegevens van degenen voor wie je mantelzorg verleent? Binnen het IZZ ledenvoordeel kun je de digitale organizer "Mijn zaken op orde!" met korting bestellen. 

Werk en mantelzorg combineren met zorgverlof

Wat jou ook kan helpen, is gebruikmaken van verlofregelingen op het werk. Denk bijvoorbeeld eens aan kortdurend zorgverlof. In 12 maanden tijd mag je maximaal 2 keer het aantal uren dat je per week werkt opnemen als kortdurend zorgverlof. Dus als je 24 uur per week werkt, heb je recht op maximaal 48 uur verlof. Je salaris wordt dan voor 70% doorbetaald. Langdurend zorgverlof is misschien ook een optie, al hoeft je werkgever je salaris dan niet door te betalen. Per 12 maanden heb je recht op maximaal 6 keer het aantal uren dat je per week werkt. In overleg met je werkgever kun je de verlofuren spreiden.

Op de website van MantelzorgNL lees je wat er zoal aan regelingen is om werk en mantelzorg beter te  combineren.

‘Altijd was er het knagende schuldgevoel’

Werk in de zorg en mantelzorg combineren, daar weet Susan Willems alles van. Jarenlang werkte ze bij Maasziekenhuis Pantein én mantelzorgde ze voor haar moeder. ‘Altijd was er het knagende schuldgevoel. Als ik bij mijn moeder was, voelde ik me schuldig dat ik niet bij mijn kinderen was. Als ik bij mijn kinderen was, voelde ik me schuldig naar mijn moeder toe.’ Hoe zorgde ze ervoor dat die combinatie haar niet te veel werd? Lees Susans hele verhaal. 

Voorkom dat de mantelzorg te veel wordt

Merk je, net als Susan, dat de combinatie mantelzorg-werk-privé te veel wordt? Doe de balanstest van MantelzorgNL en ontdek welk type mantelzorger jij bent. Je krijgt dan ook direct tips om beter in balans te komen. Lees meer over herkennen en voorkomen van overbelasting:

    Even bijtanken? Vervangende mantelzorg!

    Erik Brummel maakte dankbaar gebruik van vervangende mantelzorg. De radiodiagnostisch laborant en zijn vrouw hebben drie kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum. ‘Af en toe een paar dagen met z’n tweeën bijtanken, zat er niet in voor mijn vrouw en mij. De zorg voor drie kinderen is te zwaar om langere tijd aan familie over te dragen. Maar toen ontdekten we vervangende mantelzorg. Wat was dit goed voor ons eigen energieniveau en voor onze relatie. Dit is dus wat mij betreft geen luxe, maar een levensbehoefte.’ Lees Eriks hele verhaal. 

    Deel jouw tips!

    Hopelijk hebben we jou geholpen met al deze informatie, tips en verhalen van mantelzorgers. We horen en delen ook graag de tips en ervaringen die jij en andere mantelzorgers hebben. Dus ben je mantelzorger, deel dan jouw tips met je collega’s in de zorg in onze Zorg voor jezelf Community. En kijk dan meteen of anderen adviezen voor jou hebben.