Overgang

7 tips van Lydia voor de overgang

Opvliegers, een uitblijvende menstruatie en prikkelbaarheid: de welbekende klachten van de overgang. Soms zijn de symptomen echter minder duidelijk, zoals bij diëtiste en leefstijlcoach Lydia Jeuken. Wist zij veel dat een opgejaagd gevoel en depressieve gedachten ook bij de overgang horen. Ze deelt haar verhaal en geeft tips.

Even wegkruipen

Wie kent ze niet: die dagen dat je het liefst in een hoekje wegkruipt. Bij Lydia kwamen ze alleen wel erg vaak voor. Dagen vol hartkloppingen, huilbuien en een gejaagd gevoel. ‘Je denkt: ik heb een fijn gezin, een mooi huis en een goede baan, waarom ben ik niet happy? De huisarts kon er de vinger niet op leggen. Tijdens het wandelen met een vriendin viel het kwartje.’

Confronterend

‘De overgang? Dat is iets voor mijn moeder of oma’, is de eerste reactie van veel vrouwen. Het confronteert je met je leeftijd en beïnvloedt je leven. Zo gaat Lydia’s gezin haar op sommige dagen liever uit de weg. ‘Ik zie mijn man en kinderen denken: in wat voor bui is ze vandaag? Ze hebben er gelukkig begrip voor en zoeken me op tijdens de goede dagen.’

Grapjes

Op de werkvloer is de overgang vaak een taboe. Als het al ter sprake komt, blijft het bij grapjes over opvliegers. Lydia kon haar ei niet kwijt. ‘Ik werkte veel met jongere collega’s en vond het lastig om me kwetsbaar op te stellen. Je wilt niet zeuren, terwijl je echt minder belastbaar bent. Als vrouw in de overgang moet je soms afschakelen, bijvoorbeeld door te gaan zitten als het even niet gaat. In iedere levensfase komt het voor dat je vermoeid bent of minder goed in je vel zit: denk aan ouders met kleine kinderen. Daar moet ruimte en begrip voor zijn. Ik vind dat een werkgever daarin ook een signalerende functie heeft. Dat zou mij zeker geholpen hebben.’

Keuzes maken

Bij Lydia leidde de combinatie van een hoge werkdruk en de overgangsklachten tot een burn-out. In ons ledenmagazine de Zorg vertelde ze al over haar burn-out. Ze besloot afstand te nemen van haar werk en stil te staan bij wat ze nu echt wil in het leven. ‘In die zin is het mooi dat je even niet zo stabiel bent: dat dwingt je om keuzes te maken.’ Ze volgde haar hart en koos voor een eigen praktijk als leefstijlcoach. En die overgangsklachten? Daar gaat ze op de volgende manieren mee om.

7 tips van Lydia  

1.       Verzet je niet, daar schiet je niks mee op.
2.       Bespreek je klachten met je huisarts.
3.       Slaap genoeg en neem op tijd rust, ook bijvoorbeeld tijdens het sporten.
4.       Eet gezond en regelmatig, dan voel je je minder opgejaagd.
5.       Praat erover met vriendinnen. Gedeelde smart is halve smart.
6.       Sta stil bij wat je wilt in het leven. Het gevoel dat je wankelt helpt je om keuzes te maken.
7.       Maak het bespreekbaar op je werk. Heb je ergens last van? Geef het aan bij collega’s en je werkgever.