Overgang

7 tips van Lydia voor de overgang

Opvliegers, een uitblijvende menstruatie en prikkelbaarheid: de welbekende klachten van de overgang. Soms zijn de symptomen echter minder duidelijk, zoals bij diëtiste en leefstijlcoach Lydia Jeuken. Wist zij veel dat een opgejaagd gevoel en depressieve gedachten ook bij de overgang horen. Ze deelt haar verhaal en geeft tips.

Even wegkruipen

Wie kent ze niet: die dagen dat je het liefst in een hoekje wegkruipt. Bij Lydia kwamen ze alleen wel erg vaak voor. Dagen vol met hartkloppingen, huilbuien, lusteloosheid en een gejaagd gevoel. ‘Je denkt: ik heb geweldig leuke kinderen een lieve partner, een mooi huis en een leuke baan, waarom ben ik niet happy? De huisarts kon er de vinger niet op leggen. Tijdens het wandelen met een vriendin viel het kwartje.’

Confronterend

‘De overgang? Dat is iets voor mijn moeder of oma’, is de eerste reactie van veel vrouwen. Het confronteert je met je leeftijd en beïnvloedt je leven. Zo laten Lydia's kinderen en partner haar op mindere dagen met rust. Ze weten inmiddels wat er aan de hand is en merken wel in wat voor bui ik die dag ben. Ze hebben er gelukkig begrip voor en laten me op de lastige momenten en zoeken me op tijdens de goede dagen.’

Grapjes

Op de werkvloer is de overgang vaak een taboe. Als het al ter sprake komt, blijft het bij grapjes over opvliegers. Lydia kon haar ei niet kwijt. ‘Ik vond het lastig om me kwetsbaar op te stellen. Je wilt niet zeuren, terwijl je echt minder belastbaar bent en je voelt je daarbij helemaal niet happy. Als vrouw in de overgang moet je soms afschakelen. Bijvoorbeeld door te gaan zitten en de boel de boel laten en te accepteren dat het even niet gaat. In iedere levensfase komt het voor dat je vermoeid bent of minder goed in je vel zit: denk aan ouders met kleine kinderen. Daar moet ruimte en begrip voor zijn. Ik vind dat een werkgever daarin ook een signalerende functie heeft. Zeker als er signalen zijn dat je het even niet aan kunt. Dat zou mij zeker geholpen hebben. Zelf herken je het niet altijd en je wilt er niet aan toe geven.’

Keuzes maken

Bij Lydia was er sprake van een ervaren hoge werkdruk en overgangsklachten en uiteindelijk een burn-out. In ons magazine de Zorg vertelde ze al over haar burn-out. Ze besloot noodgedwongen afstand te nemen van haar werk en stil te staan bij wat ze nu echt wil in het leven. ‘In die zin is het mooi dat je even niet zo stabiel bent: dat dwingt je om keuzes te maken. Dat was voor mij nodig om verder te kunnen.’ Ze volgde haar hart en heeft nu een eigen praktijk als leefstijlcoach en diëtist. En die overgangsklachten? Daar gaat ze op de volgende manieren mee om.

7 tips van Lydia  

1.       Verzet je niet, daar schiet je niks mee op.
2.       Bespreek je klachten met je partner, vriendin of huisarts. Of praat erover met lotgenoten, gedeelde smart is halve smart. 
3.       Slaap genoeg en neem op tijd rust, ook bijvoorbeeld tijdens het sporten. Bij het sporten moet je soms ook even een stapje terug doen.
4.       Eet gezond en regelmatig. ‘Ik drink minder koffie. Daardoor voel ik me minder opgejaagd.’
5.       Neem wat meer tijd voor jezelf, ga even wandelen of fietsen of iets anders dat je ontspanning geeft.
6.       Sta stil bij wat je wilt in het leven. Het gevoel dat je wankelt helpt je te realiseren dat je keuzes kunt en mag maken.
7.       Maak het bespreekbaar op je werk. Heb je ergens last van? Geef het aan bij collega’s en je werkgever.

Praat erover 

Lees ook het bericht dat Lydia zelf plaatste - en praat erover - in de Zorg voor jezelf Community: Overgang of burn-out?