Agressie en Geweld

Goed reageren vermindert agressie

Veel mensen in de zorg hebben te maken met agressie. Hoe ga je daar het beste mee om? Medewerkers van zorgorganisatie Vitree kregen een cursus. Met effect: ze vinden situaties minder bedreigend. En ze kunnen escalatie vaker voorkomen.

Je kunt het leren

Zorgmedewerkers kunnen het leren om signalen van agressie vroegtijdig te herkennen. En zij kunnen leren op zo’n manier in te grijpen dat een situatie niet escaleert. De medewerkers van Vitree merken dat ze daardoor minder vaak te maken hebben met agressie.

Minder bedreigend

Een belangrijke les: leer anders te reageren op agressie. Medewerkers grijpen vaker in vóórdat de situatie escaleert. Hoe? Zij kijken hoe je de cliënt of een familielid kunt helpen. Zo zijn zij er minder op gericht om de agressie te stoppen. En daardoor ervaren ze de situatie anders. En dat helpt om een voorval minder bedreigend te maken.


Agressie gedaald

Dankzij de scholing komt bij Vitree fysieke agressie minder vaak voor. Ook stellen medewerkers minder vaak vragen over hoe ze moeten omgaan met ‘die lastige cliënt’. In plaats daarvan vragen ze hoe ze die cliënt kunt helpen.

Inzicht en handvatten

De methodiek die zorgorganisatie Vitree gebruikt is afgestemd op de gehandicaptenzorg en jeugdzorg. Een training in de methodiek kost tussen de € 5.000 en € 10.000.