Persoonlijk verhaal

Thuiswerken: hoe bevalt dat?

Thuiswerken heeft zo zijn voor- en zijn nadelen. Stafleden Kirsten Andriessen van Pluryn en Jet van Oirschot van Dichterbij delen hun ervaringen. Binnen hun organisaties zetten zij gezond werken op de kaart. Hoe goed lukt dit in deze coronatijd?

Foto Kirsten AndriessenKirsten Andriessen, projectleider “Medewerker in Balans” van Pluryn: ‘Ik werkte al veel thuis en was gewend om voornamelijk voor afspraken naar het hoofkantoor te gaan. In januari 2020 hadden we onze digitale werkplekken op orde. Daardoor konden we op afstand via tools als Teams gaan samenwerken. Dit werkt heel efficiënt, want in een halfuurtje online overleggen krijgen we vaak veel met elkaar afgestemd. Maar ik merk nu dat ik het geen fijne situatie meer vind. Niet al mijn taken zijn even gemakkelijk als ik een ander niet in levende lijve voor me heb. Ik ben bijvoorbeeld lid van het Bedrijfsopvangteam, maar een gesprek via Teams leent zich niet zo goed voor het bespreken van ingrijpende gebeurtenissen. Daarom laat ik de mensen die ik begeleid zelf kiezen: een goed gesprek tijdens een wandeling vind ik ook oké.’

Verbazingwekkend

‘Belangrijke momenten in mijn werk vind ik spannend nu er meer online gebeurt. Een aantal teamdialogen, waarin teamleiders in gesprek gaan met zorgmedewerkers over knelpunten in het organisatieklimaat, zullen online plaatsvinden. Dat betekent best wat voor teamleden die bijvoorbeeld minder handig zijn met een laptop en er ook geen hebben van het werk. Maar goed, het zal me niet verbazen als dit juist heel soepel zal lopen. Net zoals de teamcoachingsessies met clusterleiders: dat kwam ook goed. Het is in onze ogen ook gewoon even wat het is. En daar proberen we het allerbeste van te maken.’

 

 

Tip van Kirsten

‘Doorbreek het zitten. Eerst liep je wellicht al niet veel, maar je liep in ieder geval nog van overleg naar overleg. Tijdens de lockdown deed ik bijvoorbeeld dagelijks wat oefeningen via YouTube.’

Foto Jet van OirschotJet van Oirschot, adviseur Duurzame Inzetbaarheid & Verzuim vanDichterbij: ‘Het thuiswerken heeft voor mij zijn voors en tegens. Ik zou het gelukkigst zijn als het fiftyfifty was. Aan de ene kant is er minder afleiding thuis: ik heb hier een rustige werkplek en alles wat ik nodig heb. Aan de andere kant ben ik een mensenmens en wil ik mijn collega’s weer zien. In ons team van vier adviseurs werkt een van ons nog niet zo lang: ik heb hem nog niet eens in persoon ontmoet! Sinds een tijdje plannen we met zijn vieren elke donderdag een koffiemomentje in. Dat dit niet zonder computer kan, gaat zó tegen mijn natuur in. Het digitaal werken vind ik bovendien niet handig bij casuïstiek. Bij coaching of het bespreken van duurzame inzetbaarheid of langdurige ziekte, ervaar je online toch afstand. Zulke gesprekken lukken beter als je in een fysieke dialoog samen tot de kern komt.’

Even anders

‘Vanuit alle kanten zijn er veel initiatieven om elkaar even online te treffen of op een andere manier aandacht te hebben voor elkaar. Zo was ik dit jaar veertig jaar in dienst en hadden mijn collega’s spontaan een luxe ontbijtje geregeld. En de staf organiseert een aantal webinars rondom onderwerpen zoals “het verleuken van je werk” en “online ontmoeten”.

Het helpt je om anders te kijken naar je werk. Ik doe daar graag aan mee. Daarnaast voegen we het programma “Van werkdruk naar werkplezier” toe aan ons aanbod. Ook zo wil onze organisatie duurzaam werken bevorderen.’

Tip van Jet

‘Verzin elke dag iets voor ontspanning of iets om te vieren. Zoals een wandeling, een moment voor koffie of mindfulness. Dat moet je toch zelf doen. Maak er het beste van en haal eruit wat erin zit!’

Zo organiseer je een goede balans tussen werk en privé

  • Bedenk welke uren je wilt werken en bespreek je werkuren op het werk en thuis.
  • Doe net of je naar je werk gaat. Begin en eindig de werkdag met een korte wandeling buiten.
  • Richt een werkplek in met zo min mogelijk afleiding.
  • Zet meldingen op je laptop en telefoon uit. Hierdoor word je minder opgejaagd.
  • Laat je laptop van het werk niet op tafel liggen na werktijd. Zo word je niet constant verleid tot het checken van je e-mail.