Artikel

Goed luisteren naar je collega doe je zo

Hoe fijn is het om even stoom af te blazen bij een collega?! Over de drukte op het werk of over een ingrijpende gebeurtenis. Ook jouw collega’s kunnen weleens jouw steun en een luisterend oor gebruiken. Hoe doe je dat, er écht zijn voor de ander? En wat moet je vooral niet doen?

Afbeelding_luisteren

Doen:

1. Vragen, vragen, vragen
Door vragen te stellen, kun je de ander beter begrijpen. Stel open vragen, dat zijn vragen die bijvoorbeeld beginnen met wat, waarom, wanneer en hoe. Vraag ook of je je collega ergens mee kunt helpen. Let wel op dat je haar niet onderbreekt. Zeker weten dat de ander is uitgepraat? Wacht twee seconden voor je zelf gaat praten. Vat zo nu en dan ook een deel van het verhaal samen en vraag of je het goed begrepen hebt.

2. Houd je aandacht erbij
Zoek een plek op waar je niet gestoord wordt door andere collega’s of herrie. Richt je aandacht zo veel mogelijk op je collega. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, probeer dan opnieuw op het gesprek te focussen. Kijk de ander aan en probeer je te verplaatsen in haar situatie.

3. Laat merken dat je meeleeft
Zeg bijvoorbeeld ‘Wat erg voor je’. Of knik om te laten zien dat je luistert en meeleeft.

4. Wees jezelf
Voer het gesprek op jouw eigen manier. Wees niet bang om iets verkeerds te zeggen, alleen al het feit dat je luistert helpt.

5. Vraag het later nog eens
Zoek je collega na een paar dagen op en vraag hoe het dan gaat. Of stuur een kaart of appje om te laten weten dat je aan die persoon denkt.


Niet doen:

1. Je eigen mening geven
Het is verleidelijk en menselijk om je eigen mening te willen geven. Maar daar is de ander niet mee geholpen. Luister zonder oordeel. Zeg dus ook niet zoiets als ‘Het hoort helaas bij ons vak’ of ‘Dat had je beter niet kunnen doen’. Geef je advies of mening alleen als je collega daarom vraagt. Vertel ook niet wat je zelf deed in een soortgelijke situatie.

2. Het huilen afkappen
Gaat je collega huilen, laat dat dan gewoon gebeuren. Wees stil of laat kort merken dat je meeleeft. Laat het verdriet bestaan.

3. Op je horloge kijken.
Neem de tijd om naar de ander te luisteren. Je bent de beste steun als het gesprek het enige is waar je mee bezig bent.

 

Speciale luistercoaches bij Careander

De Gelderse zorgorganisatie Careander stelde twintig luistercoaches aan. ‘Want zorgmedewerkers moeten hun verhaal kwijt kunnen, zeker in crisistijd’, vertelt manager Carolien de Jong. Hoe heeft Careander dit geregeld en wat vinden de medewerkers ervan?