Zorgsucces

Eerste zorgorganisaties gestart met aanpak Behoud Jong Zorgtalent

Jonge zorgmedewerkers verzuimen steeds vaker en langer. En verlaten het vak ook sneller dan voorheen. Oorzaken? Onder andere te veel stress en te snel veel verantwoordelijkheid. Daarom startte IZZ met de interventie “Behoud jong zorgtalent”. De Zorgcirkel is een van de eerste zorgorganisaties die met deze aanpak vol aan de slag gaat.

 

De Zorgcirkel

Vakantieschaamte


‘Sommige collega’s schamen zich om vakantie op te nemen. Dat is toch niet normaal?’, verzucht Rico Hijmering (27), geriatriefysiotherapeut in opleiding en werkzaam bij De Zorgcirkel. ‘Omdat we kampen met een personeelstekort zijn er medewerkers die vinden dat ze moeten blijven doorwerken. Ze denken dan vooral aan collega’s en cliënten, en verliezen zichzelf uit het oog. Natuurlijk, onze cliënten bouwen op ons. En wij willen niks liever dan ze weer op de been helpen. Maar onze batterijen moet ook opgeladen worden.’

 

Van verliezers naar winnaars

‘Een herkenbaar beeld’, volgens Irene van der Fels. Zij is projectmanager Gezond werken in de zorg bij IZZ. ‘Uit onze onderzoeken blijkt duidelijk dat jonge zorgmedewerkers tot 35 jaar steeds vaker psychische hulp gebruiken. En dat er veel al na twee jaar de zorgsector weer verlaten. Dat is ontzettend zonde. Zo’n ontwikkeling kent alleen maar verliezers. Daarom hebben we onderzocht wat we kunnen doen om die jonge zorgmedewerkers gezond hun werk te laten uitvoeren. Zo is onze interventieaanpak “Behoud jong zorgtalent” ontstaan.’

 

Op drie niveaus

De interventieaanpak bestaat uit drie onderdelen. Irene: ‘Als eerste op individueel niveau, waarbij jonge medewerkers gekoppeld worden aan een buddy. Dat is iemand waarin de medewerkers vertrouwen hebben en bij wie ze zich veilig voelen. Vervolgens het teamniveau, waarbij jongeren met elkaar in gesprek gaan over de onderwerpen die hen bezig houden, zoals werkplezier en werkdruk. En als laatste op organisatieniveau, waarbij de jongeren in gesprek gaan met het bestuur van de zorgorganisatie over de besluiten en acties die uit de dialogen zijn gekomen.’ Alle deelnemers gaan meerdere keren binnen een halfjaar met elkaar in gesprek. Irene: ‘Hierdoor kunnen ze met elkaar de diepte ingaan over de problemen en oplossingen. Achteraf meten we de effecten en zorgen we voor een duidelijke terugkoppeling naar de zorgorganisatie.’

 

Openstaan voor verbetering

Dat juist De Zorgcirkel meedoet, is geen verrassing. Zelf ontvingen ze al signalen van jonge zorgmedewerkers die onder druk stonden en weinig begeleiding kregen. De organisatie nam de signalen serieus en startte een intern project. Projectleider Lisanne Klopper (29) van De Zorgcirkel is hier nauw bij betrokken: ‘Omdat IZZ ook bezig was met een aanpak voor deze problematiek, besloten we dit project samen op te pakken. Met het uitvoeren van de interventie willen we de problemen van onze jonge medewerkers oplossen. Onze bestuurder is zeer gemotiveerd. Ze heeft zelfs haar agenda volledig op de interventieaanpak aangepast, zodat ze bij alle gesprekken aanwezig kan zijn. Het belangrijkste is dat de jongeren zich door deze interventie echt gehoord voelen. En dat we als organisatie beter inzicht krijgen in de problemen die in deze groep leven.’

 

Over De Zorgcirkel

De Zorgcirkel is specialist in ouderenzorg, -behandeling en -revalidatie en levert met ruim 4.000 medewerkers en 1.400 vrijwilligers persoonsgerichte zorg aan ruim 7.500 cliënten. Maar liefst 30% van het personeel van De Zorgcirkel is jonger dan 35 jaar.