Regeldruk

GGZ Drenthe pakt regeldruk aan met InDialoog

Regeldruk frustreert veel zorgmedewerkers. Bij GGZ Drenthe heeft de aanpak InDialoog van IZZ ervoor gezorgd dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen. ‘Bovendien durven medewerkers elkaar nu aan te spreken en zoeken ze samen naar oplossingen’, zegt directeur Petra de Rijke.

Echt iets voor ons, dacht De Rijke ruim een jaar geleden tijdens een presentatie van IZZ over InDialoog (voorheen de Aanpak Organisatieklimaat). ‘Deze aanpak leidt er volgens IZZ toe dat medewerkers zich prettig voelen in hun dagelijkse werk, en beter de problemen van alledag aankunnen. Dit paste perfect bij de thema’s waar wij mee bezig waren: vitaliteit, teamkracht, eigen regie. '

'Ik realiseerde me dat we gek zouden zijn als we hier niet mee aan de slag zouden gaan.’

De kern van de IZZ-aanpak is een dialoog tussen teamleden onderling en tussen teamleiders, bestuurders en zorgmedewerkers. ‘Ik had te weinig voeling met de mensen die zorgen, er was weinig verbinding’, geeft De Rijke aan. ‘Nu zit ik regelmatig met teams aan tafel. Ook inhoudelijk is er iets veranderd. In de teams werden bepaalde thema’s alleen geagendeerd door een incident. Nu praten we zonder aanleiding een uur lang over bijvoorbeeld veilig werken.’

Elkaar durven aanspreken

‘Ik wist niet dat mijn aanwezigheid vanuit de directie het verschil kan maken’, vervolgt De Rijke. ‘Ik hoorde medewerkers letterlijk zeggen dat de directeur “ook maar een gewoon mens” is. Dat zorgde voor meer verbinding.’ Een ander effect van de aanpak is een verbeterde teamsfeer, waarbij mensen elkaar durven aanspreken en samen naar oplossingen zoeken. Al is dat voor het ene team makkelijker dan het andere. ‘Ik kwam bij teams waar het cynisme richting de organisatie van de muren droop. Waar grote onvrede heerste over dingen uit een ver verleden. Maar ook waren sommige teams al een eind op weg in een positieve ontwikkeling met elkaar.’

Uit onderzoek van IZZ blijkt dat medewerkers van organisaties met een goed organisatieklimaat minder last hebben van bijvoorbeeld werk- en regeldruk. De aanpak InDialoog verbetert dit organisatieklimaat en verlaagt de werk- en regeldruk. De Rijke hierover: ‘Als je je gezien voelt door een leidinggevende, zul je je minder snel ziekmelden en ben je eerder bereid om samen naar oplossingen te zoeken.’

Download het gehele interview met Petra de Rijke door hier te klikken of onderaan de pagina. 

We hebben ook regeldruk-zorgsuccessen van andere branches opgehaald. Laat u inspireren door het Diakonessehuis, de MenaderGroep en Dichterbij.