Preventie

Slaap lekker!

Een goede nachtrust. Zó belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid! Maar lekker slapen is niet voor iedereen weggelegd. 1 op de 10 Nederlanders heeft slaapproblemen. En wat als je ook nog nachtdiensten draait? Tips voor een goede nachtrust.

1. Probeer vóór je nachtdienst al 1 slaapcyclus (90 minuten) te slapen. Dan start je meer uitgerust aan je dienst.

2. Kijk of je op een rustig moment een powernap kunt doen. Daardoor voel je je de rest van de nacht minder slaperig. Na zo’n dutje van 10 à 20 minuten ben je ook weer alert.

3. Zorg dat je tijdens de nachtdienst altijd een vest of trui bij je hebt. Rond 3 uur ‘s nachts is je lichaamstemperatuur op zijn laagst en krijg je het kouder.

4. Een lichte snack kan helpen om wakker te blijven. 

5. Bouw je werknacht af. Drink tegen het einde van je dienst geen koffie, thee of cola meer. Laat schermen uit als het kan en dim alvast het licht in je werkkamer.

6. Ga na je nachtdienst eerst ontbijten en daarna slapen. Nog even zitten is prima, maar boodschappen doen of de kinderen naar school brengen niet.

7. Zoek na je dagslaap actief het zonlicht op. Op die manier kan je biologische klok zich resetten.

8. Veel zorgmedewerkers zien nachtdiensten als iets wat erbij hoort. Maar als je merkt dat ’s nachts werken leidt tot slaapproblemen, dan heb je alle reden om dit te bespreken met het team of je leidinggevende. Vergeet niet: nachtdiensten wennen nooit.


Elke volwassene heeft 7 tot 8 uur slaap nodig. Wie structureel minder dan 6 uur slaapt, krijgt daar uiteindelijk last van. Veelvoorkomende gezondheidsklachten zijn hoofdpijn, stemmingswisselingen en minder energie hebben. Je wordt ook minder productief als je moe bent. 

Slaap jij vaak slecht? Online zelfhulp van mirro over slaapproblemen biedt tips en oefeningen om een goede nachtrust te bevorderen. Pak slaapproblemen aan! Bekijk het ledenvoordeel.