Werken in de zorg

Aanpak Organisatieklimaat: met elkaar praten maakt je werk veiliger en gezonder

Hoe kun je gezond werken in de zorg? Na jarenlang wetenschappelijk onderzoek onder zorgmedewerkers en toetsingen in de praktijk heeft IZZ de belangrijkste beïnvloedbare factor gevonden: het Organisatieklimaat.

Als zorgmedewerker zorg je vaak beter voor een ander dan voor jezelf. Je gevoelens delen over de fysieke belasting, werkdruk en veiligheid die je ervaart, is niet altijd vanzelfsprekend. Toch is het uitermate belangrijk om wel over deze thema’s te praten met je collega’s. Want als je het met elkaar deelt, is soms de oplossing om dingen te veranderen heel dichtbij. Als je met elkaar praat over je eigen gezondheid, verbeter je het organisatieklimaat. En een goed organisatieklimaat zorgt voor gezondere medewerkers.

Als je het Organisatieklimaat verbetert, dan verbetert ook de gezondheid van de mensen die er werken. De Aanpak Organisatieklimaat gebruikt  de dialoog om het organisatieklimaat te verbeteren.

Dialoog

Stichting IZZ ontwikkelde samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam een stappenplan waarmee zorgorganisaties zelf aan de slag kunnen. De 'Aanpak Organisatieklimaat'.  Bij die stappen zijn zorgmedewerkers, teamleiders/managers en bestuurders betrokken. Zij doen allemaal mee aan de dialoog. De aanpak bestaat uit drie rondes met ieder een eigen thema. Bijvoorbeeld een ronde over fysieke belasting, agressie & geweld en over psychische klachten. Je kunt zelf de thema’s kiezen die het meest spelen in het team.

Verschil met cultuur

De cultuur van de organisatie zit diep in de wortels en is ingewikkeld om te veranderen. Het klimaat van je organisatie is wel stap voor stap te verbeteren. Vooral door met elkaar in gesprek te gaan.

Aan de slag

Op onze site staat alle informatie over de Aanpak waarmee een organisatie zelf aan de slag kan, zoals het stappenplan en handleiding. Attendeer je collega’s en teamleider op izz.nl/organisatieklimaat.

Tip: bespreek de stellingen uit stap 1 alvast met elkaar en ontdek zo welke thema’s binnen jouw organisatie relevant zijn (Kijk bij de Downloads of in de handleiding).