Zorg voor een goede nachtrust

Goed slapen is ontzetten belangrijk! Tijdens de slaap herstel je fysiek en mentaal van de activiteiten van de dag. Meer tips om beter te slapen. 

1.  ‘Schakel terug’ voordat je gaat slapen

Om snel in slaap te vallen kun je het beste een uur voordat je gaat slapen je activiteiten afbouwen. Stop dus op tijd met je computer, laptop of tablet en inspannende activiteiten als sport of intensieve gesprekken. Deze activiteiten maken je lichaam juist alert. Kies in plaats daarvan voor een warm bad of iets te lezen. 

2.  Ga op vaste tijden naar bed

Het lichaam houdt van ritme. Houd daarom zoveel mogelijk een vast slaap- en waakritme aan. Ga bijvoorbeeld om 22.30 uur slapen en sta 7.00 uur weer fris op. 

3.  Parkeer je gedachten op papier

Wanneer je nog druk in je hoofd bent, val je moeilijker in slaap of slaap je onrustig. Roep je hoofd ‘een halt’ toe door je gedachten van je af te schrijven. Doe dit bij voorkeur even vóórdat je daadwerkelijk wilt gaan slapen.

4.  Creëer een slaapparadijs

Om goed te slapen is een goede slaapomgeving essentieel. Zorg dat je kamer donker en rustig is. Bij te veel licht en geluid blijft je lichaam in een verhoogde staat van paraatheid. Let ook op de temperatuur en ventilatie. Om optimaal te herstellen daalt je lichaamstemperatuur ’s nachts. Zorg daarom dat je kamer lekker fris is. 

5.  Toch wakker?

’s Nachts toch wakker? Probeer je vooral niet druk te maken, ga niet de strijd aan met de slaap. Het is beter te accepteren dat je wakker ligt en te beseffen dat je wel aan het rusten bent!


>> Terug naar alle tips