Zo blijf je gezond tijdens een crisis

De zorg staat enorm onder druk. De werkdruk is hoog en de fysieke en emotionele belasting enorm. Niet alleen in de ziekenhuizen, maar ook in de thuiszorg, gehandicaptenzorg en ouderenzorg. Iedereen heeft zijn eigen uitdagingen. In acht jaar werken aan Gezond werken in de zorg hebben we veel ontdekt en ervaring opgebouwd, samen met jullie. Tijd om deze learnings als tips aan jullie terug te geven. Over hoe je als zorgmedewerker ook goed voor jezelf zorgt. En hoe je als teamleider, manager of bestuurder in de zorg goed voor je mensen zorgt. Juist nu de druk enorm hoog is.

Blijf in gesprek! 

  1. Dit klinkt als een open deur maar als je niet vertelt wat je voelt of denkt weet de ander het niet en gaat iemand het zelf invullen. Lees meer over hoe je in gesprek blijft juist tijdens een crisis.
  2. Probeer in deze extra intensieve periode toch nog goed voor jezelf en elkaar te zorgen. Bijvoorbeeld door aan het begin van een dienst te bespreken hoe het met jou en je collega’s gaat. Dit verbetert de samenwerking en samenhorigheid. 
  3. Hoe start je een goed gesprek? Haal een keer adem of wacht een paar seconden om tot rust te komen voordat je het gesprek begint. Een goed gesprek duurt net zo lang als een slecht gesprek maar levert 50% meer vitaliteit op! 
  4. Blijf ook in gesprek met andere afdelingen en/of teams over zaken die niet soepel lopen. Complimenteer elkaar als het wel soepel loopt.
  5. Een dialoog tussen bestuur en werkvloer kan de ervaren (regel)druk positief beïnvloeden. Bekijk informatie en tips om zaken zoals werkdruk bespreekbaar te maken via InDialoog.
  6. Bijna 30% van de zorgmedewerkers heeft naast hun baan ook mantelzorgtaken: bespreek de veeleisendheid van het werk in combinatie met de mantelzorgtaken, blijf in gesprek hoe moeilijk ook! 
  7. Al voor Covid-19 had 61% van de zorgmedewerkers last van emotioneel geweld zoals schreeuwen en schelden door cliënten, collega’s en leidinggevenden. Blijf in gesprek met elkaar! Tip voor leidinggevenden: in deze spannende periode kan een goed crisisontwikkelplan van pas komen.

Omgaan met traumatische gebeurtenissen

  1. Verdriet, angst, blijdschap, frustratie. Je ziet het allemaal om je heen. Maar soms overkomt je iets dat je veel meer aangrijpt dan anders. Hoe geef je dat een plek? Lees hier hoe je voor jezelf zorgt na een traumatische gebeurtenis
  2. Je hebt een ernstige situatie meegemaakt. Wil je weten of het normaal is hoe je je voelt? download dan de SUPPORT Coach via de Google Play Store of de App store. Deze is ontwikkeld door het Academisch Medisch Centrum (AMC) om ondersteuning en zelfhulp te bieden aan mensen die last hebben van psychische klachten, met name traumatische stress klachten. De SUPPORT Coach biedt informatie, een zelf-test die inzicht geeft in de aanwezigheid en het beloop van traumatische stress klachten en mogelijkheden in het vinden van (professionele) hulp. Daarnaast bevat de app oefeningen die kunnen helpen bij het omgaan met traumatische stress klachten. De app is niet bedoeld ter vervanging van professionele hulpverlening.

    Zo blijf je mentaal fit

    1. Je rent de hele dag van cliënt naar cliënt of van patiënt naar patiënt. Je denkt geen tijd te hebben voor dat bakje koffie, je hoofd stroomt over. Maar eigenlijk voel je dat niet eens. Mentaal fit: hoe dan? Bekijk in dit artikel de tips hoe je mentaal fit kunt blijven
    2. Al voor Covid-19 gaf 62% van de zorgmedewerkers aan dat het privéleven (soms) lijdt onder de veeleisendheid van het werk. Blijf hierover in gesprek met elkaar en zoek naar oplossingen. Lees meer over een gezonde werk-privébalans
    3. De regels worden in tijden van crisis tijdelijk opgerekt, houd bij welke regels niet meer terug hoeven te komen! Minder regels = gezondere medewerkers. Een vermindering kan leiden tot een flinke daling in het werkgerelateerd verzuim (-48%) en emotionele uitputting (-37%). Meer over regeldruk. 

    Zo blijf je lichamelijk fit

    1. Blijf alert op lichamelijke overbelasting, gebruik hulpmiddelen en ga in gesprek over oplossingen. Wanneer je deze tips opvolgt levert je dit maar liefst 35% minder lichamelijke gezondheidsklachten op. Meer over fysieke belasting
    2. Let erop dat je niet te lang in een zelfde houding werkt: Als je te lang in dezelfde onhandige houding werkt, noemen we dat statische belasting. Zoals langdurig je hoofd op een bepaalde manier houden, iemand wassen die bedlegerig is of een infuus inbrengen. Bespreek met je collega’s hoe je je werkhouding in deze extreme werksituaties gezond kan houden. Dat geldt ook voor de collega’s die de ondersteuning vanuit huis doen en aan een niet ergonomische keukentafel werken. 

    Een gezonde nachtrust

    1. Enkele tips voor een goede nachtrust bij nachtdiensten: probeer vóór de nachtdienst al één slaapcyclus van anderhalf uur te pakken. Een lichte snack kan helpen om wakker te blijven. En kom je uit de nachtdienst? Ga dan eerst ontbijten en daarna slapen. Nog even zitten is prima, maar boodschappen doen of de kinderen naar school brengen niet. Tot slot: zoek na je dagslaap het zonlicht op. Op die manier is het gemakkelijker om in het ritme van overdag te komen. Lees meer over een gezonde nachtrust.
    2. Probeer de tips uit de Sweet Dreamzz Challenge. Op een handige poster verzamelden we 30 tips om alleen of samen met je team aan een gezonde nachtrust te werken. 

    Meer waardevolle tips uit de praktijk

    1. Iedereen reageert anders want mensen verschillen: bekijk de poster van het OLVG met tips voor hun medewerkers om goed voor zichzelf te zorgen tijdens de coronacrisis! Deze poster vind je in het artikel hoe je in gesprek blijft tijdens een crisis.
    2. De medewerkers van defensie weten als geen ander hoe ze moeten omgaan met crisissituaties. Zij delen hun tips en ervaringen in een webinar special gericht op zorgmedewerkers. Bekijk de webinar hier.  

      De belangrijkste tips uit deze webinar:

    Zorg goed voor jezelf en elkaar 

    Hebben jullie nog meer tips of ervaringen waarmee je andere zorgmedewerkers kunt helpen? Laat het ons weten via info@stichtingizz.nl.